TIPS UIT DE MEDIATRAINING

Waarom werken met kernboodschappen?
Een kernboodschap is de conclusie van jouw observatie, mening, bericht, antwoord of presentatie. Een goede kernboodschap raakt dus kort en bondig de essentie van wat je wilt vertellen, maar is wel …

Waarom is een voorbeeld belangrijk?
Een kernboodschap zonder voorbeeld is niet af. Want mensen zijn geprogrammeerd om te reageren op beelden, niet op ‘boodschappen’. Er is echter een valkuil. Het juiste voorbeeld is niet persé het …

Hoe maak je een perfect persbericht?
DOEN: Hou het persbericht kort en krachtig. Vraag jezelf allereerst af wat het nieuws is. Gebruik hiervoor het schema uit de mediatraining. Verkort de inhoud van je persbericht tot de essentie. Verleid de …

wanneer ben ik nieuwswaardig?
Nieuws moet aan drie criteria voldoen. De informatie of gebeurtenis moet (tot dusver) onbekend zijn. Er moet een mate van verrassing zijn, en/of emotie. Verder is de grootte …

Wat doe ik met de media in een crisis?
Er bestaan geen plannen en hulpmiddelen om alle mogelijke verrassingen te voorkomen. De uitdaging is om klaar te zijn om verrast te worden. En dus is het belangrijk …

met antwoorden slimme Bruggetjes bouwen
Wat doe je als je niet kunt, mag, of (nog) niet wil antwoorden op een vraag? Bouw een bruggetje! Hier vind je een 20-tal ter inspiratie. Let op: we noemen het niet voor niets bruggetjes. Ze werken alléén als …

waarom is nieuws vaak zo kort?
Ben je geïnterviewd door het tv nieuws? Ga geen koffie zetten tijdens het journaal of rtl nieuws, want dan mis je je eigen item. Ga niet even je whatsapp checken tijdens het item, want dan mis je je eigen quote.

Hoe ga ik om met een interviewverzoek?
Wat doe je als je de pers aan de lijn krijgt? 3 essentiële tips. Allereerst is de vraag: moet ik een interview geven? Hoe belangrijk media aandacht ook kan zijn, niet alle interviewverzoeken zijn …

de regie vasthouden in interviews
Het interview lijkt misschien op een echt gesprek, maar is dat niet. Het interview is een format: een vorm waarmee de journalist informatie opdoet, een reactie, een mening, visie, hoor en wederhoor, ….

de-escaleren van een mediastorm
…

Heb je een punt? zet dan een punt!
Een goed geplaatste punt – in woorden én in (een halve seconde) stilte – geeft jouw boodschap kracht en richting. Het zegt: “Dit is wat ik bedoel”. Niet meer, niet minder. De toehoorder, of …

Waar kijk ik naar als ik voor de camera sta?
Als jij wordt geïnterviewd voor de camera en de journalist staat naast de camera, dan kijk je idealiter naar de journalist, niet in de lens van de camera. Hier zijn een paar tips en trucs: …

de 7/38/55 non-verbale mythe van mehrabian
…
TIPS UIT DE PRESENTATIETRAINING

begin JE VERHAAL sterk en eindig ook sterk!
Begin met de conclusie van je presentatie. Geef het nieuws weg. Maak direct je punt in een krachtige zin of een korte alinea met ten hoogste drie zinnen. Leg daarmee het doel van je presentatie …

praktische Power Point tips & tricks
Minder is meer. Dit cliché geldt voor het aantal slides, de hoeveelheid tekst per slide en voor de lay-out van de slides. Vermijd volzinnen en eindeloze bullet points. Je publiek moet luisteren, niet lezen. …

Communiceer met i.m.p.a.c.t.
In onze presentatie- en adviseringstrainingen hanteren wij een handig ezelsbruggetje waar je houding en mimiek onlosmakelijk onderdeel van zijn: I.M.P.A.C.T., wat neer komt op …

Heb je een punt? zet dan een punt!
Een goed geplaatste punt – in woorden én in (een halve seconde) stilte – geeft jouw boodschap kracht en richting. Het zegt: “Dit is wat ik bedoel”. Niet meer, niet minder. De toehoorder, of …

streamen van lezingen, worskhops, e.d.
…
TIPS UIT DE TRAINING ADVIESVAARDIGHEDEN

CONFLICTEN. ZWIJGEN OF CONFRONTEREN?
Conflicten maken deel uit van het leven. Het is onmogelijk om alle conflicten te voorkomen, hoe hard je het ook probeert. Zwijgen helpt niet om een conflict te voorkomen. Zwijgen helpt helaas ook niet om een conflict …

omgaan met weerstand in gesprekken
In gesprekken als adviseur kun je te maken krijgen met weerstand wanneer je druk uitoefent op je gesprekspartner. Dit verzet kan direct en zichtbaar zijn, maar ook subtiel en onuitgesproken. Vaak gaat …

LSD als verbindende gesprekstechniek
De LSD-gesprekstechniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) helpt bij effectieve communicatie. Luister actief, vat samen om helderheid te creëren, en vraag door voor meer diepgang. …

Waarom werken met kernboodschappen?
Een kernboodschap is de conclusie van jouw observatie, mening, bericht, antwoord of presentatie. Een goede kernboodschap raakt dus kort en bondig de essentie van wat je wilt vertellen, maar is wel …

de-escaleren van een mediastorm
…

interne communicatie organiseren
…

DOELGROEPFOCUS: de basis van communicatie
…

mediaTRAINer worden: beroep of competentie
In de eerste sessie staan zowel technische als didactische vaardigheden als mediatrainer centraal. Jouw communicatiestijl, het geven van feedback, je positie als trainer en kennis van de technische ….