Mediacoaching

Bereid de geïnterviewde voor. Welke stappen zet je?

Als communicatieadviseur heb je een cruciale rol in het voorbereiden van een woordvoerder op een persinterview. Hier zijn de belangrijkste stappen die je kunt nemen:

1. Voorbereiding op de inhoud

  • Doelstelling bepalen: Wat wil de organisatie overbrengen? Wat zijn de kernboodschappen?
  • Doelgroep analyseren: Wie leest, kijkt of luistert naar dit medium? Wat vinden zij belangrijk?
  • Achtergrondinformatie verzamelen: Zorg ervoor dat de woordvoerder goed op de hoogte is van actuele ontwikkelingen en mogelijke kritische vragen.
  • Q&A-document opstellen: Maak een lijst met mogelijke vragen en passende antwoorden, inclusief lastige of gevoelige onderwerpen.

2. Boodschapvorming

  • Kernboodschappen formuleren: Zorg ervoor dat de woordvoerder weet welke 2-3 kernboodschappen hij of zij altijd wil overbrengen. Zie: Mediatraining Pro | Waarom is een kernboodschap belangrijk?
  • Bruggen bouwen: Leer de woordvoerder hoe hij/zij van een lastige vraag terug kan komen naar de kernboodschap. Zie: Mediatraining Pro | Bruggetjes
  • Heldere taal gebruiken: Complexe onderwerpen moeten eenvoudig en begrijpelijk worden uitgelegd.
  • Soundbites ontwikkelen: Korte, krachtige uitspraken die goed blijven hangen bij het publiek.

3. Oefenen en simuleren

  • Rollenspellen: Houd een proefinterview met realistische vragen.
  • Feedback geven: Bespreek wat goed ging en wat verbeterd kan worden.

4. Praktische voorbereiding

  • Duur en format bespreken: Is het een live-interview of vooraf opgenomen? Hoeveel tijd is er?
  • Locatie en setting: Weet waar en hoe het interview plaatsvindt.
  • Dresscode en uitstraling: Adviseer over passende kleding en houding.

5. Ondersteuning tijdens het interview

  • Achtergrondbriefing geven: Zorg dat de woordvoerder zo nodig een laatste update krijgt.
  • Live monitoring: Als mogelijk, volg het interview en noteer verbeterpunten voor de toekomst.

6. Evaluatie en opvolging

  • Analyseer de media-uiting: Hoe is de boodschap overgekomen? Waren er onverwachte vragen?
  • Lessons learned: Bespreek verbeterpunten voor een volgend interview.
  • Eventuele vervolgstappen: Moet er een verduidelijking of follow-up communicatie plaatsvinden?

Oefenen met het voeren van adviesgesprekken in combinatie met maatwerkadviezen?

Volg dan snel een Mediatraining Pro mediatraining voor professionals.


Een effectief adviesgesprek voorafgaand aan interviews en presentaties geeft de spreker vertrouwen en een helder plan van aanpak. Met als resultaat een overtuigend en doelgericht optreden, ongeacht de setting.

Johan Sponselee interview radio en tv studio
© Johan Sponselee