Het radiointerview

Radio interview radiostudio Hilversum.

Tegenwoordig is radio allang niet meer alleen audio. Veel studio’s filmen mee voor social media, websites of zelfs livestreams.

Hier is waar je op moet letten:

Waar moet je op letten bij een radio-interview (versus tv)?

1. Je stem is koning

  • Spreek duidelijk, niet te snel, en articuleer goed.
  • Gebruik intonatie en ritme om boeiend te blijven (monotoon is slaapverwekkend).
  • Lach hoorbaar als dat past – een glimlach hoor je wél degelijk.

2. Zeg wat je bedoelt, want je kunt niets laten zien

  • Beschrijf zaken duidelijk; je kunt geen grafiek of afbeelding “laten zien”.
  • Vermijd zinnen als “zoals je hier ziet” of “op deze slide”.

3. Stilte is je vriend, ruis je vijand

  • Geen gerommel met papieren, tikkende pennen of blaffende honden op de achtergrond.
  • Zet je telefoon op stil of vliegtuigmodus. Trilstand = alsnog hoorbaar.

4. Kort, krachtig, klaar

  • Ook (nieuws)radio werkt met strakke formats. Geef heldere antwoorden van max 20-30 seconden.
  • Denk in soundbites: quotes die ze makkelijk kunnen gebruiken (ook online).

5. Vertel visueel – zonder beeld

  • Gebruik beeldende taal: “het voelde alsof ik in een storm stond”, of “we vlogen er figuurlijk doorheen”.
  • Kleine anekdotes of beschrijvingen maken je verhaal menselijker.

Maar let op: radio = steeds vaker óók tv

Veel studio’s hebben camera’s aanstaan

  • Denk aan livestreams, korte clips voor Instagram/TikTok/YouTube, of video’s op websites.
  • Draag dus representatieve kleding, net als bij een tv-optreden.
    (Lees: geen rommelige hoodie met koffievlekken of dat shirt van die ene band die je liever niet uitlegt.)

Ook journalisten op locatie zijn steeds vaker ‘mo-jo’

  • Mo-Jo: journalisten met een smartphone als opname apparaat.
  • Houd er rekening mee dat je foto, of een snapshot genomen tijdens het interview, zomaar boven het interview staat.

Conclusie:

Praat alsof je op de radio bent. Kleed je alsof je op tv bent.