Tips uit de mediatraining

<h1>Tips uit de mediatraining</h1>
Waarom werken kernboodschappen?

Een kernboodschap is de conclusie van jouw observatie, mening, bericht, antwoord of presentatie. Een goede kernboodschap raakt dus kort en bondig de essentie van wat je wilt vertellen, maar is wel …

Speelse zomerwinden interpretatie
Waarom is een voorbeeld belangrijk?

Een kernboodschap zonder voorbeeld is niet af. Want mensen zijn geprogrammeerd om te reageren op beelden, niet op ‘boodschappen’. Er is echter een valkuil. Het juiste voorbeeld is niet persé het …

Volle e-mail inbox
Hoe maak je een perfect persbericht?

DOEN: Hou het persbericht kort en krachtig. Vraag jezelf allereerst af wat het nieuws is. Gebruik hiervoor het schema uit de mediatraining. Verkort de inhoud van je persbericht tot de essentie. Verleid de …

social media smartphone
communiceer effectief op social media

Een social media ​​account registreren en een post of pagina maken is gemakkelijk. Maar dat betekent niet dat het gemakkelijk is om sociale media ook effectief te gebruiken. Om te profiteren van de …


Mediatraining locatie
wanneer ben ik nieuwswaardig?

Nieuws moet aan drie criteria voldoen. De informatie of gebeurtenis moet (tot dusver) onbekend zijn. Er moet een mate van verrassing zijn, en/of emotie. Verder is de grootte …

Mediatraining camera en terugkijken
Wat doe ik met de media in een crisis?

De kwestie is niet om het onvoorziene te voorzien, maar om voorbereid te zijn op het onbekende. Want er bestaan geen plannen en hulpmiddelen om alle mogelijke verrassingen …

Omgaan met camera angst
Hoe ga ik om met camera-angst?

Je geeft een presentatie, je zit een symposium voor, of neemt deel aan een panel. Je staat de krant te woord, of de radio. Grote kans dat je ook te zien zult zijn . Op de site van het nieuwsmedium, …

Mediatraining grotere groep op locatie
hoe persconferenties voorbereiden?

Benoem een moderator. Dat is degene die de spreker(s) introduceert en de vragen (en antwoorden) toewijst. Begin met het bepalen van de centrale kernboodschap en het gewenste …


<h1>Tips uit de mediatraining</h1>
Hoe ga ik om met een interviewverzoek?

Wat doe je als je de pers aan de lijn krijgt? 3 essentiële tips. Allereerst is de vraag: moet ik een interview geven? Hoe belangrijk media aandacht ook kan zijn, niet alle interviewverzoeken zijn …

<h1>Tips uit de mediatraining</h1>
de regie vasthouden in interviews

Het interview lijkt misschien op een echt gesprek, maar is dat niet. Het interview is een format: een vorm waarmee de journalist informatie opdoet, een reactie, een mening, visie, hoor en wederhoor, ….

vragen beantwoorden begint met mond sluiten
slim vragen beantwoorden

Haast je niet bij het geven van je antwoord. Sluit je mond voordat je reageert. Het heeft tal van voordelen. Door na de vraag een seconde je mond te sluiten neem je afstand tot woordkeuze en toonzetting …

Mediatraining locatie camera
Wat zijn de 10 belangrijkste tips?

Als je rekening houdt met deze 10 belangrijke tips maak je van elk interview een kans. Niet alleen een kans om jouw boodschap over het voetlicht te brengen, maar het interview ook te gebruiken om …

Bruggetje maken
slimme Bruggetjes bouwen

Wat doe je als je niet kunt, mag, of (nog) niet wil antwoorden op een vraag? Bouw een bruggetje! Hier vind je een 15-tal ter inspiratie. Let op: we noemen het niet voor niets bruggetjes. Ze werken alléén als …

Nieuws mediatraining
Heb jij ook een goeie tip?

Geef ‘m door! …

Nieuws mediatraining
Heb jij ook een goeie tip?

Geef ‘m door! …

Nieuws mediatraining
Heb jij ook een goeie tip?

Geef ‘m door! …