OEFENSCENARIO’S STATEMENTS


Kant-en-klare oefeningen om je statementvaardigheden te trainen. Elk scenario bevat:

  1. de setting,
  2. voorbeeldvragen van de journalist,
  3. jouw doelboodschappen,
  4. oefentips.

Scenario 1 – Belastingen & beleid

Situatie

Je bent wethouder Financiën. De gemeente verhoogt de belastingen — niet bepaald het onderwerp waar je fans mee scoort.

Vragen van de journalist

  1. “Acht procent belastingverhoging… waarom zo fors?”
  2. “Kunt u garanderen dat de belastingen volgend jaar niet nóg eens stijgen?”
  3. “Bent u het met inwoners eens dat de gemeente geld verspilt?”

Jouw kernboodschappen (statements)

  • “We verhogen om de dienstverlening op niveau te houden — dat is inwoners veel waard.”
  • “Deze stap voorkomt grotere stijgingen in de toekomst.”
  • “We besteden elke euro zorgvuldig en transparant.”

Oefentip

Train op rust. Zeg eerst in je hoofd: statement. En dán pas praten.


Scenario 2 – Bedrijf in crisis

Situatie

Je bent woordvoerder van een bedrijf dat te maken heeft met een productiefout. Media staan voor de deur.

Vragen van de journalist

  1. “Hoe heeft dit kunnen gebeuren?”
  2. “Hebben klanten gevaar gelopen door uw fout?”
  3. “Gaat u mensen compenseren?”
Jouw kernboodschappen
  • “Onze prioriteit is veiligheid, daarom hebben we direct maatregelen genomen.”
  • “We onderzoeken precies wat er is gebeurd, samen met onafhankelijke experts.”
  • “Klanten kunnen rekenen op duidelijke informatie en passende oplossingen.”

Oefentip

Oefen kort en krachtig. In crisismomenten is er geen ruimte voor lange monologen.


Scenario 3 – Succesvol project, kritische vragen

Situatie

Jij bent projectleider van een veelbesproken project (denk: nieuw cultuurcentrum). Het loopt goed, maar er is kritiek op de kosten.

Vragen van de journalist

  1. “Het project is duurder geworden dan begroot. Hoe verklaart u dat?”
  2. “Had dit niet gewoon goedkoper gekund?”
  3. “Waarom moeten inwoners eigenlijk blij zijn met dit project?”

Jouw kernboodschappen

  • “De meerkosten hebben we transparant gedeeld en zorgvuldig verantwoord.”
  • “We hebben bewust gekozen voor kwaliteit en duurzaamheid — dat betaalt zich terug.”
  • “Dit project levert jarenlang waarde voor inwoners, ondernemers en verenigingen.”

Oefentip

Train op positieve herhaling: dezelfde kernboodschap in verschillende woorden.


Scenario 4 – Politie & veiligheid

Situatie

Je bent woordvoerder van de politie na een incident waarbij een aanhouding uit de hand is gelopen.

Vragen van de journalist

  1. “Heeft de politie buitensporig geweld gebruikt?”
  2. “Waarom moest dit zo heftig verlopen?”
  3. “Gaat u agenten schorsen?”

Kernboodschappen

  • “We nemen elke melding van disproportioneel geweld uiterst serieus.”
  • “De eerste prioriteit is veiligheid voor omstanders, agenten en verdachte.”
  • “We onderzoeken het incident zorgvuldig en transparant; zodra we meer weten, melden we dat.”

Oefentip

Blijf rustig in je non-verbale gedrag: schouders laag, gezicht neutraal, stem steady.


Scenario 5 – Zorg & incident

Situatie

In een zorginstelling is een fout gemaakt bij medicatie, met gevolgen voor een patiënt. Jij bent de woordvoerder.

Vragen van de journalist

  1. “Hoe kon zo’n fout gebeuren in een professionele instelling?”
  2. “Had dit voorkomen kunnen worden?”
  3. “Zijn andere patiënten nu ook in gevaar?”

Kernboodschappen

  • “Onze eerste zorg gaat uit naar de patiënt en de familie.”
  • “We onderzoeken volledig wat er is misgegaan en welke verbeteringen nodig zijn.”
  • “Veiligheid is leidend in ons werk, daarom worden procedures nu aangescherpt.”

Oefentip

Gebruik empathie, maar zonder schuld te erkennen — dat is een kunst.


Scenario 6 – Onderwijs & inspectie

Situatie

Een school waar jij bestuurder bent heeft een kritisch inspectierapport ontvangen.

Vragen van de journalist

  1. “Uw school scoort slecht op basisvaardigheden. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?”
  2. “Gaat u leraren vervangen?”
  3. “Waarom zouden ouders hun kinderen hier nog inschrijven?”

Kernboodschappen

  • “We herkennen de punten van de inspectie en pakken ze gericht aan.”
  • “Ons verbeterplan is al gestart en wordt nauwgezet uitgevoerd.”
  • “Ouders mogen rekenen op onderwijs dat stap voor stap sterker wordt.”

Oefentip

Vermijd defensiviteit. Laat zien: we pakken het aan.


Scenario 7 – NGO / Goede doelen

Situatie

Als directeur van een NGO krijg je kritiek omdat een campagne ‘te duur’ zou zijn.

Vragen van de journalist

  1. “Waarom gaat zoveel van het gedoneerde geld naar marketing?”
  2. “Kunt u garanderen dat het geld écht bij de doelgroep terechtkomt?”
  3. “Is dit niet geldverspilling?”

Kernboodschappen

  • “Een effectieve campagne levert meer op voor de doelgroep dan hij kost.”
  • “We controleren al onze uitgaven streng en maken ze transparant.”
  • “Elke euro is bedoeld om impact te maken — en dat doen we zichtbaar.”

Oefentip

Zorg voor een concreet voorbeeld. Dat maakt je geloofwaardiger.


Scenario 8 – Techbedrijf & datalek

Situatie

Je bent Chief Communications Officer van een techbedrijf. Er is een datalek waarbij klantgegevens zijn buitgemaakt.

Vragen van de journalist

  1. “Hoe kon uw bedrijf zo’n elementaire beveiligingsfout maken?”
  2. “Zijn de gegevens van klanten nu op straat beland?”
  3. “Waarom heeft u dit niet eerder gemeld?”

Kernboodschappen

  • “We hebben onmiddellijk actie ondernomen om het lek te sluiten en risico’s te beperken.”
  • “We informeren klanten actief over de mogelijke impact en benodigde stappen.”
  • “We werken met onafhankelijke experts om dit volledig en transparant op te lossen.”

Oefentip

Vermijd technisch jargon tenzij je de term kort uitlegt.


Scenario 9 – Sportbond in opspraak

Situatie

Als woordvoerder van een sportbond moet je reageren op beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag bij een topcoach.

Vragen van de journalist

  1. “Waarom greep de bond niet eerder in?”
  2. “Is de sportcultuur binnen uw organisatie nog wel veilig?”
  3. “Wordt de coach geschorst?”

Kernboodschappen

  • “Veiligheid van sporters is onze absolute prioriteit.”
  • “We onderzoeken het zorgvuldig en onafhankelijk, samen met experts.”
  • “We nemen maatregelen die passen bij de feiten die naar voren komen.”

Oefentip

Straal morele helderheid uit: geen mist, geen gedraai.


Scenario 10 – OV-bedrijf bij grote vertragingen

Situatie

Treinen liggen plat door technische storingen en personeelstekorten. Reizigers zijn boos, media staan klaar.

Vragen van de journalist

  1. “Hoe kan het dat uw organisatie dit niet had voorzien?”
  2. “Waarom laat u reizigers totaal in de kou staan?”
  3. “Wanneer zijn de problemen opgelost?”

Kernboodschappen

  • “We begrijpen de frustratie van reizigers en we doen er alles aan om de dienstregeling te herstellen.”
  • “De oorzaak ligt in een combinatie van technische problemen en personeelstekort.”
  • “We nemen direct extra maatregelen om dit zo snel mogelijk te verhelpen.”

Oefentip

Herhaal empathie zonder te vervallen in excuses die juridisch tricky worden.


Scenario 11 – Horecabedrijf & voedselvergiftiging

Situatie

In een populair restaurant zijn meerdere gasten ziek geworden. De GGD onderzoekt het incident.

Vragen van de journalist

  1. “Is uw keuken niet schoon genoeg?”
  2. “Heeft u voedselveiligheidsregels overtreden?”
  3. “Waarom bent u nog open?”

Kernboodschappen

  • “We werken volledig mee met het onderzoek van de GGD.”
  • “Onze protocollen worden strikt nageleefd, en we nemen nu extra hygiënemaatregelen.”
  • “De gezondheid van gasten is onze hoogste prioriteit.”

Oefentip

Gebruik concrete maatregelen: “extra controles”, “onafhankelijk onderzoek”, “preventieve sluiting van onderdeel x”.


Scenario 12 – Cultuursector & subsidies

Situatie

Een theatergezelschap ontvangt forse subsidie, maar krijgt kritiek op de besteding ervan.

Vragen van de journalist

  1. “Waarom heeft uw gezelschap zoveel publiek geld nodig om te overleven?”
  2. “Wordt er niet gewoon geld verspild aan artistieke hobby’s?”
  3. “Wat levert dit de inwoners eigenlijk op?”

Kernboodschappen

  • “We leveren culturele waarde die voor iedereen toegankelijk is.”
  • “Onze besteding van subsidiegeld is transparant en zorgvuldig.”
  • “De gemeenschap profiteert via educatie, evenementen en talentontwikkeling.”

Oefentip

Maak de waarde tastbaar: voorbeelden, impact, bezoekersaantallen.