Wat is een Message House?
Je kunt veel verhalen vertellen over je onderwerp, organisatie, of product. Maar niet elk verhaal past bij wat je echt wilt overbrengen. Sommige verhalen versterken je kernboodschap, andere leiden alleen maar af.
Een Message House is een hulpmiddel om te bepalen welke verhalen wel en niet bijdragen aan jouw boodschap. Het helpt je kiezen welke inhoud je uit gaat werken in kijk-want-dus kernboodschappen en wat je kunt laten liggen.
Een klassiek Message House heeft drie onderdelen:
Koepelboodschap
Dit is de hoofdboodschap die je wilt communiceren, de kern van je betoog. Het liefst samengevat in één zin. Alles wat je over het onderwerp schrijft, herleidt naar deze koepelboodschap.
Pijlers
Dit zijn subthema’s of kleinere kijk-want-dus kernboodschappen die de koepelboodschap ondersteunen en meer betekenis geven.
Fundament
Datgene waar jij en je organisatie in basis voor staan. Wat is als je alles weglaat de reden van het bestaan van je bedrijf of organisatie?
Waarom een Message House?
Veel bedrijven en organisaties richten zich vooral op doelen, doelgroepen of kanalen. Maar om echt in de hoofden van je doelgroep te komen, heb je een duidelijke positionering nodig.
Je kunt denken: “Waarom zou ik per onderwerp een koepelboodschap en fundament nodig hebben? Het gaat toch om de inhoudelijke onderwerpen?” Dat klopt deels. Je kunt beginnen met het vullen van de pijlers van het Message House met losse onderwerpen. Als het tegenzit ben je dan wel even bezig, want er valt over de verschillende inhoudelijke aspecten van het onderwerp ongetwijfeld veel te vertellen.
Maar als je sterker wilt overkomen en je de overtuigingskracht wilt vergroten, helpt het om al je ‘content’ dezelfde rode draad te geven. Anders weet je doelgroep niet goed waar je voor staat. En worden je verschillende kernboodschappen uiteindelijk niet goed onthouden.
Dus: stel eerst je koepelboodschap vast voordat je aan het werk gaat met de inhoud. Het benoemen van het fundament is daarna een mooie test of de kernboodschappen ook aansluiten bij doel, missie of bestaansreden van je bedrijf, organisatie, of team.
Hoe maak je een Message House?
1. Kies een koepelboodschap
Bedenk een korte, krachtige zin die jouw kernboodschap samenvat. Wat maakt jouw onderwerp uniek? Als er al een marketingpositionering is, kun je die gebruiken. Zorg wel dat je boodschap opvalt ten opzichte van je eventuele concurrenten.
Voorbeeld bij positionering van een bedrijf:
- De Efteling richt zich op sprookjes.
- Walibi is er voor waaghalzen.
- Slagharen draait om het Wilde Westen.
2. Bepaal je pijlers
De koepelboodschap is de basis, maar je hebt meer nodig om je verhaal geloofwaardig te maken. Pijlers geven betekenis en bewijs door antwoord te geven op vragen zoals: Waarom klopt dit? Waar blijkt dit uit?
Voor een pretpark kunnen pijlers bijvoorbeeld zijn:
- Bij ons draait alles om vrolijkheid. (want …, voorbeeld …, dus …)
- Iedereen kan bij ons terecht. (want …, voorbeeld …, dus …)
- We maken het ouders makkelijk. (want …, voorbeeld …, dus …)
Stel jezelf per pijler de vraag: Hoe laten we zien dat dit waar is?
Bron voorbeelden ‘pretpark’: Coosto
3. Vind je fundament
Het fundament is de basis van je pijlers. Die basis klinkt, vaak ongezegd, als het goed is door in alle kernboodschappen die je in de pijlers formuleert. Bij het bovenstaande bijvoorbeeld: “Wij zijn het leukste pretpark voor gezinnen met jonge kinderen.”
“ Met deze drie stappen maak je een helder en krachtig Message House. Zo zorg je dat al je kernboodschappen bijdragen aan jouw koepelboodschap en je totale communicatie over het onderwerp of je positionering sterker maken. “