Mediatrainer worden: leergang voor communicatie professionals

Ben je communicatieadviseur of woordvoerder? Ook gemerkt dat in personeelsadvertenties ‘mediatrainer’ steeds meer als een vanzelfsprekende competentie wordt gezien?

Communicatieadviseur? Mediatrainer!

In onze nieuwe leergang ‘Communicatieadviseur? Mediatrainer!’ leer je in 6 sessies de fijne kneepjes. En doe je tegelijkertijd praktijkervaring op door veel te doen. Sterker nog, je sluit de leergang af als zelfstandige mediatrainer in een echte mediatraining!

Programma leergang ‘Communicatieadviseur? Mediatrainer!’

  1. In de eerste sessie staan zowel technische als didactische vaardigheden als mediatrainer centraal. Jouw communicatiestijl, het geven van feedback, je positie als trainer en kennis van technische apparatuur die je in mediatrainingen gebruikt. We eindigen de eerste sessie met de opdracht een mediatraining van een dagdeel te ontwerpen.

  1. Aan de hand van de door jou ontworpen dagdeel mediatraining gaan we in de tweede sessie aan de slag met de verschillende onderdelen. We nemen daarbij alle oefeningen op, waarbij jij als trainer fungeert. Na elke oefening krijg je feedback op je presentatie, je advisering, je rol als vragensteller en het hanteren van de feedbackregels als mediatrainer.
  1. In de derde sessie leer je werken met de theorie (non)verbale communicatie van Mehrabian en de kernboodschap cirkel. En de deelnemer te laten ontdekken wat dit betekent voor diens kernboodschap(pen).

  1. Journalistieke vaardigheden en werken met time-out’s tijdens interviewoefeningen staan centraal in de vierde sessie.
    • Je ontwerpt een dagdeel mediatraining. Hierin word je online begeleid door je docent, een ervaren mediatrainer.
  1. Praktijksessie 1. Duo mediatraining van 1 dagdeel samen met de docent.
    • Daarna feedback en zo nodig terugkijken ‘beste takes’.

  1. Praktijksessie 2. Zelfstandige mediatraining van 1 dagdeel. Met de docent als observant.
    • Daarna feedback en zo nodig terugkijken ‘beste takes’.

Inhoudelijke ontwikkeling als vaardigheidstrainer

“Je kunt een deelnemer nooit verder brengen dan je zelf bent.”

Naast trainersvaardigheden is senioriteit op het gebied van media, communicatie en PR essentieel bij het geven van mediatrainingen. Je geeft immers naast vaardigheden ook kennis en ervaring door aan een deelnemer.

Als ervaren communicatieadviseur heb jij met jouw kennis en ervaring over het algemeen een goede basis. Misschien zullen we iets meer aandacht moeten besteden aan journalistieke formats en ‘mores’ en ook het oefenen met lastige vragen, als je nooit verslaggever bent geweest.