Uitgangspunten van deze mediatraining adviesvaardigheden:
“Help het verhaal te vertellen”.
1. Jij zorgt ervoor dat je woordvoerders de juiste middelen hebben om hun boodschap effectief over te brengen en om mediavragen te beantwoorden.
2. Door jouw advies en feedback begrijpen je woordvoerders het belang van hun rol in de communicatie.
3. Jij geeft je woordvoerders de praktische tools en het zelfvertrouwen om de kernboodschappen over te brengen.
Je ziet zelf hoe je het doet
Omdat we tijdens deze training adviesvaardigheden voor woordvoerders en communicatieadviseurs samen alle oefeningen terugkijken en analyseren weet jij na een training precies hoe jij overkomt. En hoe je een manager, projectleider of andere woordvoerder moet boeien en binden. Ook als dit hiërarchisch gezien jouw leidinggevende is, of zelfs de directeur, de CEO of de bestuursvoorzitter.
Een echte hands-on training
Je leert zowel de tekst van je kernboodschappen als jouw rol als adviseur en woordvoerder zó neer te zetten dat jouw inbreng leidt tot een effectieve mediaperformance van degene(n) die jij voorbereidt en begeleidt.
Wat je leert in deze maatwerktraining:
Deze maatwerk mediatraining is gericht op het opbouwen van zelfvertrouwen in de begeleidingsvaardigheden van woordvoerders en communicatieadviseurs. Hoewel we oefenen met houding en lichaamstaal, draait deze training om het definiëren van doelen voor media-interacties en het samen werken aan het behalen van die doelen.
Onze training voor woordvoerders en communicatieadviseurs omvat:
- Een overzicht van de basisprincipes van boodschapoverdracht en het veranderende medialandschap
- Belangrijke aandachtspunten en vaardigheden voor woordvoerders
- Oefengesprekken als woordvoerder
- Oefengesprekken als adviseur
- Oefeningen in je rol als begeleider
- Opnames van oefeningen met feedback en tips.
Hoofdfocusgebieden zijn:
- Eerstelijns woordvoering: de pers belt met een vraag of verzoek
- Inzicht in de nieuwscyclus en de media
- Vooruitdenken over vragen van verslaggevers, redacteuren en journalisten
- Ontwikkelen van positieve antwoorden op negatieve vragen
- Oefeningen in het effectief gebruiken van lichaamstaal, manieren en stemgebruik
Resultaat: je hebt na deze trainingssessies het vertrouwen dat je, als woordvoerder van jouw bedrijf, dienst, of instelling goed voorbereid bent om de opvattingen en overtuigingen van het bedrijf nauwkeurig weer te geven in elke media-interactie. En om onverwachte situaties in de media, zoals het snel en professioneel reageren op een crisis, aan te pakken.
Als jij de manier waarop jij (je) adviseringsrol in verschillende omstandigheden intensief wil oefenen, volg dan een training van een hele dag. Als je meer ervaren bent, kan een opfrisser van een halve dag effectief zijn – bijvoorbeeld vlak voordat je ‘op moet’.
Gebruik onderstaand terugbelformulier, of: stuur me gerust een WhatsApp bericht