“Je gaat het pas zien als je het door hebt.” (Johan Cruijff)
De reden waarom beelden zo goed werken bij het overbrengen van berichten, is dat het natuurlijke manier voor de hersenen is om informatie te verwerken. Hierdoor worden afbeeldingen snel verwerkt, gemakkelijk onthouden en gemakkelijk teruggeroepen. Communicatie heeft twee gezichten: de ratio en de emotie. Rationeel zijn de koude, harde feiten van de boodschap, en daarom staan ze traditioneel gezien centraal in de boodschap. Maar hoe zorgen we ervoor dat het publiek zich het punt dat jij wilt maken herinnert? Dit is waar je de emotionele factor kunt gebruiken door de juiste beelden te kiezen. Beelden die zijn afgestemd op het perspectief, de kennis- en belevingswereld van je toehoorders. Of dit er nu zes aan een vergadertafel zijn, of zeshonderd in een zaal. Zonder een emotionele band zijn woorden saai en vaak nietszeggend. Het belang van het oproepen van emotie is essentieel. Emoties zetten mensen in beweging. Aansprekende beelden blijven hangen bij iemand. Als je het slim aanpakt zelfs lang na je presentatie.
Hoe selecteer je de juiste beelden voor je presentatie om deze resultaten te bereiken?
Ik ga er even vanuit dat je PowerPoint, of vergelijkbare presentatiesoftware gebruikt. Vraag je bij het maken of updaten van de slides bij elke slide af wat deze toe kan voegen aan het punt dat je hier wilt maken. En hoe je deze specifieke slide kan gebruiken om met een beeld betekenis te geven aan wat je zegt.
Variant 1: vul je presentatieslides allereerst met beelden, bekijk daarna (pas) of er eigenlijk wel woorden bij moeten…
Variant 2: hou op elke slide 1 tot (maximaal) 4 kernwoorden over. De rest kan naar je eigen speakernotes en/of in een handout (achteraf). De sleutel tot het vinden van goede woorden is om na te denken welke emoties je publiek wilt laten voelen? Dan is het ineens ook een stuk eenvoudiger om er een rake afbeelding bij te zoeken.
Dus we hebben de theorie, nu nog het vinden van de daadwerkelijke afbeeldingen. Er zijn veel sites die je kunt gebruiken om gratis, of tegen een redelijke prijs, een brede selectie afbeeldingen van hoge kwaliteit te vinden. Enkele voorbeelden: Pixabay.com, Pexels.com, Kaboompics, et cetera. Pas op voor clichés, deze verzwakken je presentatie, dit geldt ook voor standaard clip-art en voor de hand liggende (en vaak gebruikte) plaatjes.
Denk een beetje out-of-the-box bij het zoeken naar afbeeldingen. Bijvoorbeeld: teamwork? Laat al die plaatjes van heren met stropdassen en dames in Armanipakjes aan vergadertafels voor wat ze zijn. En kies een rugbyteam dat met de koppen bij elkaar van onderaf is gefotografeerd.
Houd rekening met de emotionele lading van een afbeelding – je wilt niemand voor het hoofd stoten -, maar kijk ook buiten de gebaande paden. Zoek naar iets dat je nog niet eerder hebt gezien, misschien iets met een ongebruikelijke compositie of vanuit een onverwachte hoek.